Praha 3.8.-6.8.17, osa 2 eka päivä!

Lento lähti Helsingistä klo 9.35. Prahassa meillä oli aluksi opaskierros muutamaan Prahan ykköskohteeseen. Liikuimme niin kävellen kuin bussillakin. Onneksi olimme lentokentällä syöneet hyvin, niin jaksoi kävellä, koska hotellilla olimme kirjautumassa vasta klo 15.15. Sen jälkeen ruokapaikan etsintään.

Praha on rakennettu kukkuloille. Kunto kasvoi takuuvarmasti! Me kävelimme siskoni kanssa joka paikkaan. Hienoja näkymiä oli joka suunnassa. Olisi ollut sääli istua julkisissa ja jättää ne näkemättä!
Kaupunki on todella siisti. Roskia ei ole kaduilla, sillä aamulla niitä siivosivat isot joukot ihmisiä. Ei edes tupakantumppeja näkynyt, vaikka paikalliset harrastivat tupakointia suuressa määrin. Huomasin, että koiria paljon ulkoilutettiin ilman hihnaa, pieniä ja isoja koiria! Ei näyttänyt olevan ongelmaa. Ne kulkivat rauhallisesti ja totellen omistajansa ohjeita.

Liikenne on hurjaa. Tien yli kannattaa mennä varovasti, vaikka kävelijälle palaisivat vihreät valot, joku kiireinen voi kaahata silti siihen autolla.

Suurin osa rakennuksista on oppaan mukaan n. 1700-1800- luvuilta.

Tsekit eivät ole kovin uskonnollisia, vain  65 % tunnustaa jotain uskontoa. Suurin osa kuuluu katoliseen kirkkoon. Kirkkoja on silti vähän joka kadunkulmassa.

Suomesta lähtiessä olin pukeutunut farkkuihin ja farkkutakkiin! Meillä oli kotona Suomessa niin kylmä. No, äkkiä sitten sujahdettiin mekkoon tai shortseihin.

Prahan linnan alue on varsin suuri. Siellä on paljon nähtävää, mutta myös paljon turisteja.

Päätimme palata tänne seuraavana päivänä ja ostaa liput eri puolille nähtävyyksiin.

Näimme useitakin vahdinvaihtoja. Mahtoi olla lämmin sotilaalla. Oli nimittäin +32 C lämpötila.

Mielestäni Prahassa on turvallista liikkua. Tietysti täytyy käyttää arkijärkeä. Tavaroista täytyy pitää huolta. Minä räpsin kuvia alvariinsa, joten sisareni sivusilmällä katseli, että kukaan ulkopuolinen ei asettunut minun lähelleni. Seuraavana päivänä sain perääni seuraajan. Meille ei selvinnyt, mikä oli motiivi? Näytti turistilta kamera kaulalla, mutta oliko? Siitä tyypistä päästiin eroon kun sisar näytti katsellaan, että antaapa heittää!

Luulimme ostaneemme lipun kaikkiin alueen nähtävyyksiin. 350 korunaa maksava tiketti taskussa siirryimme ensin Vituksen katetdraaliin. Sitten oli tarkoitus katsasta kyseisen pytingin aarrekammioon, vaan sinne olisikin ollut erillismaksu. Jätettiin sitten pois.

Useat rakennuksista on tehty hiekkakivestä, joka ilman epäpuhtauksien vuoksi valitettavasti tummuu ikävän näköiseski.

Kun olimme asettuneet hotelliin. Nälkä oli valtaisa! Osuimme Deminka nimiseen ravintolaan. Arvosteluissa oli valitettu tupakansavusta, mutta ei pöydissä ainakaan tällä kertaa kukaan tupakoinut ja ei ollut edes tuhkakuppeja laitettu. Ruoka oli ihan hyvää ja olut maukasta.

Carola Lehtonen sanoi…
Kiva saada tutustua Prahaan blogisi välityksellä, kiitos...jatko-osia odotellen:)
Katinka sanoi…
Aivan ihania kuvia ja maisemia jälleen! Itse kiinnitin aikanaan Hampurissa samaan huomiota, että koiria ulkoilutettiin paljon ihan irrallaan, eikä se ollut ongelma. Olipa pelottava tuo seuraaja! Onneksi saitte hänet karistettua kannoiltanne =).