Hurjaa...


Olen välttänyt täällä blogissa politiikkaa, vaan nyt on tunne, että pakko! Siis ihan hirvittää nämä hallituksen kaavailut. Ihmisten ostovoima on ollut siis vuosikausia aina vaan laskeva ns. "maltillisten palkkaratkaisujen" vuoksi elikkä käytännössä nollakorotuksin. No, nyt sitten laskin omahyväisesti omalta osalta mitä nämä kaavailut tarkoittavat. Olen vihdoinkin 15 vuoden odottamisen jälkeen saamassa nämä huimat 38 lomapäivää! Siis oikeasti olisi pitänyt saada jo kolme vuotta sitten, vaan...No, se on toinen juttu! Siis 8 päivää jäävätkin utopiaksi. Olen keskimäärin kahdessa flunssassa ja yhdessä mahataudissa vuoden aikana, 3 päivää palkatonta ja -20% palkasta seuraavilta päiviltä. Loppiainen ja helatorstai palkattomia. Siis 14 + palkatonta päivää vuodessa. Se on lähes 3 viikkoa! Onko mulla varaa siihen? Ei todellakaan. Mä tienaan vähemmän kun suomalainen keskiansio on. Siis kai mä sitten oon näitä julkisen matalapalkkaisia naisia.  Tämä porukka nostaa Suomen talouden nousuun. Ihan toivoisi, että kansanedustajat tekisivät vastaavan eleen. Vähentäisivät etujaan samalla tasolla! 

Jostain täytyy supistaa menoista melkoinen summa. Ne jää aikatavalla ns. pienyrittäjien pussista pois, tosin myös kaupan keskusliikkeetkin kärsivät. Mä en todellakaan enää kiikuta sitten samoja summia Keskon kassaan. Se yksi hotelliviikonloppu kotimaassakin jää historiaan. Eikä tarvi suunnitella elokuviin tai teatteriin menoa. Kampaajalla käyn sitten 5-6 kertaa vuodessa tästä lähtien ja värjään itse hiukseni. Vaatteiden ostaminen takuuvarmasti vähentyy. Joululahjat, siinäpä hyvä säästökohde! Hammaslääkärissä käynnit harventuu. Kuvittelin, että voin 5 vuoden kuluttua vaihtaa nykyisen auton (8 v.)  hieman uudempaan käytettyyn, tuskin tulee tehtyä. Täytyy siirtyä sitten julkisiin, tarkoittaa tuntia päivässä työmatkaan lisäystä, mutta säästyy vakuutus-, huolto-, katsastus-, bensakulut jne. Nekin ovat palveluja, sorry yrittäjät! Tosin maksaa se linjabiilillä kruisailu, vaan äärimmäisen paljon vähemmän! Työnantaja kärsii, jos ei oo autoa ja mä liikun jatkossa työpäivän aikana julkisilla, ne kulkevat tosi huonosti!! Olen hankkinut n. 4 vuoden välein silmälasit, enpä sitten enää n i i n  usein.  Sanomalehdestä voisi myös luopua, kosmetiikan käyttöä vähentää, satunnaiset ruokailut ravintoloissa lopettaa, ei enää kesäkukkia pihalle/kukkia ylipäätänsä juhlapyhiin jne. Tarviiko meillä olla taloudessa 3 kännykkää ja liittymää? En mä oikeastaan enää soittele kenellekkään. Hoidan yhteydenpidon netin kautta. Jos soittaa tarvii, niin eiköhän mies lainaa kapulaa. Kyllä mä säästää osaan. Jos 350 000 matalapalkka-alan naista tekee samoin, niin miten se sitten olikaan se kulutus ja yrittäminen Suomessa? Talouskasvu? Hatusta vedetty ulkomaankauppako kaiken korvaa? Voi sua Sipilä, mitä suunnittelet. Tosin ovatko suunnitelmat edes laillisia? Se jää nähtäväksi. Mitä tekee kansa? Ammattiyhdistykset? 


Kommentit

Pasi Lepola sanoi…
Jep, saman palkkaratkaisun uhri olen. Kahden vuoden päästä minullekin olisi napsahtanut nuo 8 lomapäivää, jotka nyt viedään lomarahoineen. Ihan sama niille parille uskonnolliselle vapaalle, voin käydä ne päivät töissä, ei mitään ongelmaa, se leikkaus kun koskee kaikkia työntekijöitä. Me, pieni ryhmä julkiselta sektorilta, joudumme tämän laman maksajiksi. Kun mistään muusta ei voi leikata, niin meiltä otetaan. Kiitos vaan. Mutta ammattiyhdistykset, syyttävä sormeni osoittaa teidän suuntaan! Ette kyenneet neuvottelemaan yhteiskuntasopimuksesta ja nyt me saamme kärsiä. Ai niin hieno kuva! :)
Sussi sanoi…
Asiaa kirjoitat!
Tellu Tom sanoi…
Kauhistuneena olen minäkin uutisia viimeaikoina kuunnellut ...
Ja oppinut välttämään uutislähetyksiä ;)