Valoja


Marru - Matkanvarrelta vinkkasi tällaisesta kuvausjiposta. Tein mustasta paksusta paprusta linssin eteen pyöreän filtterin ja siihen sydämen leikkasin saksilla. Olis varmaan pitänyt tehdä pienempi sydän. Tein siihen pahviympyrään lipat, joiden avulla sain teipattua objektiiviin kiinni. No, ei muuta kun kokeilemaan. Kynttiläjuttu ei toiminut. Ulkovalot, jotenkin juu. Tässä meidän puutarhaportti. Kävin ulkona kuvaamassa. Kylmä. Ohjeissa kyllä netissä näytettiin, miten se pahviläpykkä tehdään..., mutta entäs asetukset?



Mustamarjaorapihlajassakin on valot, tämän otin ikkunan läpi. Putken tarvisi olla valovoimainen, siispä mä otin käyttöön mun 50mm:n putken. Käytetään suurta aukkoa, elikkä mä säädin sen f 1.4. Käsitarkennus päälle, mutta sitten vaikenta...mikä ISO?? No, mä oon ottanut nämä ISO 800:lla. Olisi pitänyt kokeilla muillakin, vaan toisella kertaa sitten.

Kommentit

Harry Kalenius sanoi…
Eipä ole tullut tuota kokeiltua mutta tuli mieleen semmoinen, että miten tuo toimisi pidemmällä suljinajalla? Eli pienempi iso,(100) aukko seiskan pintaan ja suljinaika 15tai30 sek.
Iiris sanoi…
Tykkään alemmasta enemmän, ehkä värisävyjan takia! =)
Pasi Lepola sanoi…
Mielenkiintoinen kokeilu ja onnistuneet tulokset, kelpais vaikka joulukortiksi.
Marru sanoi…
Hyvältä näyttää! En nyt itse muista millä ajalla ja aukolla otin, mutta testailut vielä kesken... ajan puutetta!
Käsivaralla kuvailin, mut vois kokeilla pidemmällä ajalla ja ottaa jalka käyttöön.
Omat kuvat taitavat päätyä joulukorteiksi :)

Oikein mukavaa pikkujoulun aikaa!
Tillariina K. sanoi…
Mä kuvasin Av:llä, joten säätelin vain aukkoa ja ISOa. Kivaa se oli, mutta mahakivun kourissa ei pystynyt ottamaan kun muutaman otoksen, liikaa laktoosia yhdelle päivälle! :)