Kottarainen


Minulla on mielikuva, että lapsena näin isoja kottaraisparvia tai minulle niistä ainakin kerrottiin. Näin aikuisena minulla ei ollut mitään havaintoa, että millainen lintu se edes on. Luin tuolta netistä, se on kovasti harventunut lähinnä maatalouden muutoksen vuoksi. 


Tämä yksilö yritti löytää syötävää lehtien alta ja se kyllä järjestelmällisesti kuopsutti kun kana maata. Aika arka tapaus silti. Se selvästi huomasi minun kuvausyrityksen, mutta ei nyt välittömästi lähtenyt lentoon.


Toivottavasti tämä nyt on kottarainen. En ainakaan löytänyt toista näin pilkullista tapausta. Ensin katsoin, että kyseessä on mustarastas, mutta käytös on selkeästi erilainen. Kottaraisella pitäisi olla keltainen nokka, mutta löysin mä kuvahaulla tällaisia tummanokkaisiakin, olisko sitten nuori lintu kyseessä?! 


 Voin melkein aavistaa, että auringon valossa höyhenistä olisi näkynyt muitakin värejä kun sinistä, harmaata ja mustaa, valkoisin pilkuin.  Yllättävän lyhyt pyrstö on tällä tipulla. Kiva se on joskus saada etsimen eteen jotain itselle ennen kuvaamatontakin lajia. 


Kommentit

Riitta Jylhä sanoi…
Myös minun lapsuuteeni kuuluivat keväisin isot parvet kottaraisia. Niitä oli kymmeniä parvessa. Nyt en muista, koska viimeksi olen kottaraisen nähnyt. Upeaa, että sait kuvaan. Ja hienoja kuvia.
A. sanoi…
Kyllä se kottarainen on. Täällä ne ovat pienen notkahduksen jälkeen taas runsastuneet niin, että syksyisin näkee jo tuhansien lintujen parvia. Ehkä muistat niitä joskus blogissani nähneesikin.
Susanna sanoi…
Kottarainenhan se :-) Hauska lintu sekin :-)
Anne sanoi…
Eipä oo kottaraisia enää näkynyt, kun kylältä hävisivät lehmät.
Vikki sanoi…
Miksiköhän muistin että kottarainen on musta, lapsuuskodin pihakoivussa oli pesäpönttö joten olisi nyt luullut asian selviävän.
Nyt sitten kun kiinnostuin linnuista ihan toden teolla, asia selvisi.
Kauniit kuvat!
Pirkkoinkeri sanoi…
Eipä noita enää paljoa ole. Toista oli ennen vanhaan :) Kummasti kohottaa mieltä kun uusi laji kohdalle sattuu.
Häivähdys sanoi…
Kottaraiset ovat niin kauniita! Sitä ei niin huomaa paljain silmin katsottuna, mutta näistäkin kuvista sen näkee. Täällä meillä päin en ole juuri koskaan nähnyt kottaraisia. Vanhempien luona Varsinais-Suomessa niitä pesii ja parveilee.