Olympus M.Zuiko 75-300mm f/4.8-6.7 ED II


Nyt se sitten keskiviikkona tuli tuo mun kakkoskameran pitempi putki. Sai sitä odotellakkin aika kauan elikkä 12 päivää. Kyseinen putki on Olympuksen kesäkampanjassa elikkä siitä tippuu hintaa 125 €. Elikkä mun kaupalle tuli hintaa...374 euroa.

  
Kävin työmatkalla sen hakemassa pakettiautomaatista ja kävin välittömästi testaamassa Ankkalammella. No, uuden putken kanssa on aina opetteleminen. Runko ja putki ovat jo itsessään niin keveitä, että en meinannut saada oikein hyvää kuvausasentoa. Olen niin vähän kuvannut ylipäätänsä tuolla rungolla. No, mä luulen harjoittelun tuottavan tulosta tuossakin.

 Ennestään minulla on siinä sellainen putki kun Olympus M. Zuiko 12-40mm f/2.8 pro. Sain se rungon kanssa pakettihinnalla 1100 euroa....hyvä kauppa, sillä tuo putki on sikakallis 999 euroa!  Elikkä tavallaan mä sain rungon 100 eurolla. Sillä voi kuvata 20 cm etäisyydeltä, elikkä käy vähän makrona, mutta tietty laajakulmaisena myös maisema- ja kaupunkikuvaukseen. Onnistuu sillä hyvin myös tietty muotokuvat. Sama valovoima koko alueella on kiva, f/2.8 on varsin riittävä moneen. Runko (Olympus OM-D E-M5) on jo poistuva malli, että sitä saa nytkin varsin edullisesti, varsinkin mustana. Jos jollain on peilittömän järkkärin tarvetta siis. Roisketiivis yhdistelmä, joka on plussaa. YouTubessa on videoita, jossa kaadetaan vettä mukista päälle. En kokeile kuitenkaan. Nyt kesällä mä meinaan käyttää tätä kameraa enemmän. Sillä se on pieni ja kevyt kuljettaa varsinkin reissussa. Olympuksen omistajat ovat ehkä jossain määrin fanaatikkoja ja todella merkkifaneja. Sen huomaa mm. tuolla google+ palvelussa. Osa porukkaa tykkää vaan kuvista, jos ne on kuvattu tällä Olyllä! Automaattisesti nakkaa siis tiedon kamerasta tuo google+ tässä tapauksessa. 

Onhan se mielenkiintoinen tapaus kameraksi. Vanhan näköinen design, mutta ihan nykyajan digikamera. Käyttöä kestää opetella, sillä logiikka on eri kun Canonin kameroissa ja kun mä olen vielä käyttänyt varsin vähän on pitänyt ohjekirjan kimppuun parikin kertaa sukeltaa, vaikka omasta mielestäni opin aika nopsaan kun vaan keskityn. Erityisesti tykkään monipuolisista kuvaohjelmista, niitä mä en käytä koskaan isolla järkkärillä. Kuvien värisävy on mielestäni hieman kellertävä. Nämä kuvat ovat surkeita suttuja (harjoittelukappaleita), mutta omenakukkakuvat aikaisemmin onnistuivat minusta varsin hyvin.


Kommentit

seita sanoi…
Onnea uudelle zoomille. Hyvin näyttää sillä saavan västäräkin kuvaan. Minulla on vähän huono kokemus Olympuksesta, tosin pokkaripuolelta. Ostin reppureissukameraksi Olympus Stylys 1-kameran. Se jämähteli heti alkuun, niin että vain akun irrotus auttoi. Oli kuukauden verran huollossa (!) Sain takaisin toukokuun alussa ja viime viikolla kiikutin sen uudelleen kauppaan, sama vika edelleen. Nyt lupasivat vaihtaa uuteen. Saa nähdä miten käy.
Häivähdys sanoi…
Aika kunnioitettava arsenaali sinulla alkaa olla kuvausmateriaalia! Vaikka kyllä sinä sitä kiitettävästi käytätkin :)