Orvokkeja, nam!


Kun heräsin työpäivän jälkeisiltä päikkäreiltä huomasin, että pilvet hieman väistyvät ja aurinko näkyy. Heti ulos pihalle. Porraspielessä kasvaa orvokkeja ja niissä näkyi pieniä ötököitä. Yritin niitä kuvata, mutta orvokin pinta selvästi ei oo ihan kuvausystävällinen ja tietysti nämä ötökät liikkuu tosi nopsaan.


Tämäkin on hieman tärähtänyt, mutta en jaksa nyt niuhottaa. :) Siis mä oon joutunut jo kahtena iltapäivänä päikkäreille työpäivän jälkeen. Tänään kisut herättivät kyllä kerran taas aikaisin klo 5.30 heittelemällä kindermunan muovikoteloa, jossa herneitä sisällä päin seinää. Sitten kun annettiin ruokaa, painelivat kumpikin unosille. Niin kisujuttuja!



Sää selkenee kokoajan. Kiva homma!



Kommentit

alma/anette sanoi…
Vou kuin on hienoja kuvia.
Tiitsa sanoi…
On se ilo katsella tällaisia upeita kuvia. Olet todella sinut uuden kamerasi kanssa ja se näkyy.
Intianminttu sanoi…
Musta näissä ei ole mitään vikaa ja varsinkin tuo viimeinen kuva on aivan täyskymppi.
Kirsti sanoi…
On taas niin upeita kuvia :)
Sirpa sanoi…
Etenkin tykkään tuosta alimmasta kuvasta! Hieno.
TelluT sanoi…
Onpas kauniit ja terävät kuvat.
Marru sanoi…
Hienoja kuvia ja jos nyt yks vähän tärähtää, niin ei haittaa :D
Harry Kalenius sanoi…
Hienot makrot. Onko tuolla kärpäsellä punkki otsassa ekassa kuvassa?
JPK sanoi…
Siis aivan järisyttävän upeita makroja! Olet joskus sanonut ettet kuvankäsittelyohjelmista paljoa ymmärrä. Onko todella niin, että nämäkin kuvat ovat "suoraan kamerasta" vedettyjä? Voiko olla mahdollista?
Äityli-Mummo sanoi…
KIITOS Tepu, mielettömä upeita kuvia, aiva mahtavat värit, kyl silmä lepäs, sielu nautti !
Tillariina sanoi…
Kiitos kehuista! JPK, siis mä vedän melkein aina saman setin kaikille kuville kuvankäsittelyllä. Minulla on Photoshop Elements 8 käytössä. Elikkä mä vedän ekaksi sellaisen Auto Smart Fixin, joskus se ei oo hyvä, mutta noin 70 %:sti se piristää kuvaa jo kummasti. Sitten mä yleensä säädän värit (Adjust color), sillä mä yleensä enempi tummennan taustaa kylläkin. Saturaatioon ei paljon parane koskea tai tulee yltiövärikästä. Jos valkoinen ei oo valkoinen ja musta ei oo musta, niin sitten levelseihin. Lopuksi kokeilen Auto sharpen toimintoa, joskus se toimii, yleensä se terävöittää liikaa. Siinä on mun käsittely kuville. Lopuksi rajaus. Sitten mä vielä katson pitääkö jotain oksaa, heinää, likaa tms. poistaa. En tiedä toiminko oikeassa järjestyksessä tms. Puolet ohjelman napikoista on mulle ihan hepreaa. Seuraavan ohjelman hankinnan yhteydessä pitää ostaa joku kirja ja opetella homma oikeasti. Mä olen ihan itte tämän rutiinin kehitellyt.
Pasi Lepola sanoi…
Koska kuvasi ovat tätä nykyä erittäin hyvällä tasolla, niin mukava kun kerroit miten työstät ne. Työnkulkusi järjestys kuulostaa järkevältä, tärkeintä kuitenkin, että terävöityksen (ja mahdollisesti kohinanpoiston) jättää tosiaan noin viimeiseksi, koska nuo valotuksen ja värien säädöt vaikuttavat myös kuvan kohinaan. Saturaation liika lisäys tekee kuvista tosiaan epärealistesen värikkäitä. Elementsissä ei taida olla Vibrance säätöä kuten Lightroomissa? Se lisäisi värejä kuvassa paljon luonnollisemmasti kuin Saturaatio-säätö.
Tillariina sanoi…
Pasi, sitä kohinan poistoa mä en osaa. Tiedän, että sitä säädetään Reduce Noise kohdasta, vaan tota noin ne säädöt?! Minusta kuva näyttää melkein samalta, säätää niitä miten vaan. Siksi en käytä myöskään terävyyden säätöä, vaan auto sharpen napiskaa, joka yleensä vetää yli eli senkin mä yleensä unohdan. :) Mä en vaan osaa. Vibrancea ei taida olla, en löydä. Yritän päästä tästä kuvankäsittelyn hommassa mahdollisimman vähällä. Mä en oo vaan oikein luonteeltani "hifisti", en jaksa säätää kuviakaan mitenkään hirveästi.
JPK sanoi…
Kiitoksia täsmennyksestä. Hienoa että kuitenkin ylipäätänsä käsittelet, koska jos nämä kuvat olisivat suoraan kamerasta otettuja, mun olisi pakko mennä ja hommata tuo sun kamerasi heti:)
Our photos sanoi…
WoW! Beautiful photos!
Pasi Lepola sanoi…
Kohinan poistoa ei juurikaan huomaa, jos ei kuvaa suurenna lähes 100%. Suurenna ja ylläty. :)