Närhi ruokinnalla


Eilen toi matkahuolto mulle uuden kameran. Canon EOS 5D Mark IV:n. Päätin jo kesällä ostaa yhden onnistuneen bisneksen jälkeen ittelleni ammatilaistason aparaatin. Siinä vaiheessa haluamani kamera ei vaan vielä ollut edes ilmestynyt. Huhuja oli ollut jo huhtikuusta asti, että kohta julkaistaan. Olen kyllä ollut tyytyväinen vanhaankin, vaan jotenkin jäänyt kaipaamaan varsinkin enemmän tarkennuspisteitä ja helpotusta ehkä kohinaan, jota pakostakin huonoissa Suomen keleissä kuviin tulee. En koskaan kuvaa videoita, minulle GPS ja Wifi ovat aivan turhia ominaisuuksia. Kun syyskuussa malli sitten julkaistiin. Sen arvostelut olivat ristiriitaiset. 

Edelliset malli (5Ds ja 5Ds R) olivat suunniteltu lähinnä studiokuviin/maisemakuviin ja ainakin itselläni oli suuri odotus, että seuraava 5D on sitten juurikin luontokuvaukseen ja sporttiin sopiva! No, ei se ihan niin mennyt. Lisäksi jarruja löi hinta! Olin varautunut suurinpiirtein ed. mallien hintoihin, ehkä 200-300 euroa kalliimpaan, mutta hinta alkuun olikin 550-650 euroa kalliimpi. Homman ratkaisi sitten kosketusnäyttö! Olen tykästynyt siihen mun Olympuksen kautta. Pohdin kyllä tiukasti myös 4 vuotta sitten julkaistua ed. mallia 5D Mark III:sta, mutta...ei kuitenkaan. Seuraavaa mallia olisi joutunut odottamaan ehkä useita vuosia ja siihen en halunnut enää ryhtyä. Minulla on niin paljon kamerarompetta Canonille, että merkin vaihto ei tullut kysymykseen. Mä vaan tykkään Canonin ergonomiasta enempi, käteensopivampi ja värimaailma on himpun verran sinisempi kun taas minusta Nikonin kuvat hieman kellertää/rusehtaa, joka ei mua oikein nappaa. Sitten löytyi vielä se sopiva hintakin, johon olin varautunut!


Jännityksellä sitten odottamaan pakettia. Tilasin su iltana ja eilen tuli! Varsin lyhyt aika odottaa elikkä 5 päivää, vaikka toimittajalla ei ollutkaan tuotetta heti varastossa. No, karmea sää aamupäivästä tänään. Kävin pikaisesti takapihalla korkkaamassa kameran. Migreeni yritti iskeä, mutta sain lääkkeellä vielä peruutettua. Katselen ikkunasta ulos. Jee, närhi tuli!! Joten ekat kuvat on otettu sitten ikkunan läpi!!


61 tarkennuspistettä ja tuhottoman paljon valita erilaisia komboja niiden asettamisessa. Todennäköisesti ekaksi mun kuvien taso siis laskee, ennen kun totun kaikkeen uuteen. Vanha kamera pysyy itsellä, sillä en mä ehkä raaski kaikille rymyretkille ottaa tätä uutta. 


On se närhi vaan ilmeikäs lintu! Arka kuitenkin. Kävi ottamassa pari nokallista ruokaa ja sitten pakosalle, mutta tuli kumminkin uudestaan ja sain vielä pari kuvaa. Iloisen epätodellinen olo, pitkän prosessin jälkeen tein päätöksen ja tuskin tuo nyt ihan susi kumminkaan on! Luultavasti mun loppuiän kamera, jos luoja suo!

Kommentit

Kruunu Vuokko sanoi…
Ostitpa hienon kameran. Kivoja kuvia komeasta närhestä.
Äityli-Mummo sanoi…
Mie oo jo pitkää harkinnu kunnollise kamera ostoo, mut en mie viel noi hienoo kameraa tarvii, en ees ossais käyttää. Nää ikkunaläpi otetut kuvat upeita, ei mistää huomaa et siin o ollu lasi välis.
Paula Jakobsson sanoi…
Hienoja kuvia :) En oo närheä luonnossa nähnyt, mutta kuullut olen :O
Kvilttaaja sanoi…
Onnittelut uudesta kamerasta. Hienoja närhikuvia sillä tulee näköjään. Osaat niin hirveän paljon enemmän kuin minä. Minä käytän yhtä tarkennuspistettä lintukuvauksessa. Useamman pisteen tarkennuksessa saan aikaan pelkkiä huteja.
Navettapiika sanoi…
Onnia uurelle! Närhihän oikee poseeras. Hoksas varmahan, etton uus kamera :)
Sullon huippu kuvia, oli kamera mikä tahansa.
Minttuli sanoi…
Upeita kuvia! Onnittelut uudesta hienosta kamerasta!
Pasi Lepola sanoi…
Ohhohhoo, tämäpä yllätys! Onneksi Olkoon uudesta Rungosta, tuosta on sinulle oikeasti nyt huippu kamera pitkäksi aikaa tai ainakin siihen asti kun minä taas vaihdan ja seuraat taas perässä. ;) Täsmälleen samat kamerat 550D -> 6D -> 5D Mark IV! Enpä tiennyt, kun kommentoit kriittisesti minun 5D Mark IV hankintaa, että kärsit vaan pahasta GAS-syndroomasta (Gear Acquisition Syndrome), kuten minä. ;) Tiedän tunteen, kameran vaihto on pitkä ja vaikea prosessi, välillä tietää mitä haluaa, välillä on ihan sekaisin vaihtoehdoista, välillä luulee haluavansa jotain aivan muuta, toisena päivänä suosikki tuntuukin pettymykseltä, välillä tuntuu että pärjää vanhalla rungolla. Lopulta GAS vie voiton ja hankit sen mistä oikeasti haaveilet. :)

Vielä kerran onneksi olkoon, olet tehnyt erinomaisen valinnan! Mää oon niin iloinen sun puolesta! :)

PS. Heti hienot närhikuvat, peukku!
Tillariina K. sanoi…
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Tillariina K. sanoi…
Pasi, mä oon kriittinen ja rehellinen ihminen! Johan mä sulle vastatessa kerroin, että harkitsen tätä kameraa! Se ei ole ihan sitä mitä olisi voinut, mutta ainoa mahdollinen, jos pysyy merkissä ja haluaa päivitetyn version! Sä olit sitä mieltä, että sun tyyppinen kuvaaja hyötyy tästä mallista ja mun tyyppiselle luontokuvaajalle riittää 6D ! :)
Pasi Lepola sanoi…
Arvasin, että tartut siihen kommenttiin. :D 6D:n kennohan on erinomainen ja olet ottanut sillä todella hyviä kuvia. Mielenkiintoista nähdä minkälaisen stepin kuvasi ottavat eteenpäin kunhan pääset sinuiksi tarkennuspisteiden kanssa. Suosittelen samalla raw-kuviin siirtymistä, silloin saat uuden runkosi huippikennon paremmasta dynamiikasta kaiken hyödyn irti.
Häivähdys sanoi…
Oi, onnea uuden kameran johdosta! Hienot närhikuvat. Ne ovat kyllä ihan äärimmäisen arkoja ja tarkkoja. Tuolla metsänreunassa rääkyvät, mutta varmaan sieltä saakka varmaan näkevät minun istuvan sohvankulmalla ja katselevan.
seita sanoi…
No nyt ei kamerarunko ainakaan ole esteenä hyviin lintukuviin. Närhipotretit sen jo kertovat. Onnittelut.
Kivipellon Saila sanoi…
Onnea uudelle kameralle, ja sopivasti närhi tuli malliksi, hienot kuvat! Närhen siipipeilit ovat upean väriset!
Onnea uudelle!

Vaikka närhi on närhi, niin silti aina se on kiva nähdä. Mulla sikojen ruokia käy harakoiden ja varisten lisäksi varastamassa sekä korppeja että närhiä. Kuvia niistä en kyllä ole koskaan saanut.
Sirpa sanoi…
Onnea uudelle kameralle! Hienoja kuvia olet ottanut!
Sussi sanoi…
Upeat kuvat! Oikein hyviä kuvaushetkiä uuden kameran kanssa!
marliska sanoi…
Onnea uudelle kameralle ja hyviä kuvia!!