Kamerasta kysymys?


Kylmät säät ovat edessä, pakkasetkin! Luin jostain, että kun vie kameran kylmästä lämpimään, niin pitäisi kosteuden tiivistymisen välttämiseksi laittaa kamera ilmatiiviiseen pussiin lämpenemään. Itseasiassa se kai pitäisi tehdä silloinkin kun vie kameran lämpimästä kylmään. Mä olen kuvannut vasta 9 kk ja enpä ole sellaista vielä tehnyt. Pitääkö ja milloin on tarpeeksi kylmä, että siihen on ryhdyttävä? Irroitatteko objektiivin ja laitatte omaan pussiin vai koko systeemin samaan. Mietin, että onkohan tarpeeksi suuria Minigrip-pusseja myynnissä? Tämmösiä mä tässä iltasella mietiskelen. 

Kuvan ravistin tuolta tilhikansioista....:) Toivottavasti ei oo jo jossain postauksessa!



Kommentit

marjukka sanoi…
Minigrip-pusseja löytyy isojakin (olen ostanut). Lämpimästä kylmään viedessä varo, ettei esim. lunta tipu kameralle (sulaa ensin ja sitten jäätyy). Objektiivia ei tarvi irrottaa. Jos ei ole paukkupakkanen, riittää, kun annat kameran lämmitä hiljakseen tiiviissä kameralaukussa sisälle tuotaessa. Poista muistikortti kamerasta ennen kameran sisälle tuontia, niin ei tarvi odotella kameran lämpiämistä, ja pääset heti touhuamaan kuvien kanssa ;D
Upea tuo tilhikuva!
traappe sanoi…
Itse olen ymmärtänyt asian niin että kamera (objektiiveineen tai ilman, ei väliä ) laitetaan muovipussiin erityisesti kun tullaan ulkoa sisälle. Silloin kamera on kylmä ja lämpimän ilman kosteus tiivistyy kameran sisään, vähän niin kuin silmälasit hurtuu kun tulee sisälle pakkasesta. Itse olen laittanut ihan tavalliseen marketin muovipussiin ulkona, solmupäälle, kaikki kamera kamat vaan sinne ja sitten olen koettanut olla kolistelematta sitä kovin paljoa. käytän muovipussia kun ulkona on pakkasta ja olen kameran kanssa ulkona yli 10 min. :) tässä miten minä asian olen käsittänyt/hoitanut. toivottavasti auttoi ;)
Tillariina sanoi…
Kiitti vastauksista! Tämä homma pitää ottaa rutiineihin, ettei tarvi joku päivä katua ja ihmetellä, että miten tässä nyt näin kävi!
Pasi Lepola sanoi…
Itse en ole pusseja käyttänyt vaikka parin kymmenen asteen pakkasessakin olen kuvannut. Kuten traappe kertoi, niin pahempi paikka kameralle on paluu pakkasesta lämpimään, jolloin koko kamera menee huuruun. Silloin ei auta muu kuin odottaa, että huurre häviää. Vaikka kuin mieli tekisi, niin en menisi pyyhkimään objektiivin linssiä huurteesta liinalla, parempi antaa veden haihtua rauhassa.
JPK sanoi…
Kalliit järkkärit (siis ammattimallit) ovat monesti hyvinkin tiiviitä ts. sääsuojattuja. Sen sijaan tavallisissa järkkäreissä sääsuojausta ei ole. Se käännettynä tarkoittaa sitä, että jos kameraan pääsee sisälle kosteutta, se myös pääsee sieltä nopeasti pois. Ehkäpä tuo pussitemppu onkin tarpeellinen vain ammattitason kameroiden kohdalla. En tosin tiedä millaisella kameralla kuvailet:) Itsekään en ole pussitteluja käyttänyt ja ainakin toistaiseksi on kamera pelittänyt.
Tillariina sanoi…
JPK: Siis ihan tuollainen harrastelijamallihan minulla on, Canon 550D. Näillä tiedoin mä alan kameraa pussittaan kuitenkin varan vuoksi kun mennään joskus taas pakkasen puolelle.
JPK sanoi…
Jostain (suomi24/valokuvaus) toisaalta luin että tuo olisi varmin konsti saada kameraan homekasvustoa jos pussi unohtuu päälle pidemmäksi aikaa. Mutta en tiedä. Toisaalta pussi ei hengitä. Ja jos kamera on ihan kuurassa kuvauksista palatessa ja unohtuisi ilmatiiviiseen pussiin pariksi viikoksi niin tuon voi kyllä uskoakin:)
Joop Zand sanoi…
Lovely bird picture....we don't have them here.

Greetings, Joop