"Luontoretkellä"

Ketohopeatäplä (Argynnis adippe) ?
Siis kerrankin päätin vähän tsiikailla meidän lähimetsikön antia ja siirtyä siis pihapuskien ääreltä pois. Siellähän oli mm. perhosia vaikka kuinka!  Perhoset ovat kyllä sen verran levottomia otuksia, että mä ihmettelen vaan, miten niistä voi saada kuvaa? Aika lumooja saa olla. Toisaalta, jos on niin lyhkäinen tuo elontie, niin ymmärtäähän sen, että pitää ns. "päättömänä" lennellä sinne tänne! Eikä ehdi paljon istuskella.


Nyt minusta tosin tuntuu siltä, että kaiken maailman kirppuja, punkkeja ja muuta inhaa on hiuksissa ja iholla. No, sain mä pari perhoskuvaa ja muutaman luonnonkukkakuvankin.Pitääpä käydä joku päivä uudelleen tuolla vaaroja täynnä olevassa lähimetsikössä! :)


Tämän ylläolevan kuvan mä otin sitten kamerasta löytämälläni "uudella tarkennuksella" (AF) automaattinen.  Olen mä siitä ohjekirjasta lukenut, mutta en ole ollenkaan aktiivisesti sen kanssa pelannut. Siis mä oon pitänyt aina sitä etsimessä näkyvää keskipistettä sinä tarkennuspisteenä (käsivalinta). Nyt mä sitten valitsin siitä automaattisen ja ne kaikki pisteet siis valittuna. Osaako joku neuvoa, että onko makroillessa mikä parempi?  Minulla on kyllä tylsästi tapana sommitella se pääkohde ihan siihen kuvan keskelle, en tiedä...

Kommentit

Sirpa sanoi…
Hienot kuvat perhosista. Tänä kesänä on jäänyt perhosten kuvaaminen aika vähäiseksi, eivät ole pihapiirissä pahemmin lennelleet:)

Itselläni makroillessa on keskimmäinen tarkennuspiste käytössä. Kuvaa rajaamalla siirrän sitten "pääkohtaa" jos on tarpeen.
Pirkkoinkeri sanoi…
Tiedä mitä ihmeellisyyksiä sieltä metsiköstä vielä löydätkään :)Minä en ole montaa perhosta tänä kesänä vielä nähnyt. Kuljenko sitten niin väärään aikaan, vai mikä lienee. Nämä ainakin näyttävät oikein kauniilta.
Tiitsa sanoi…
Luin jostain, että perhoset ovat tänä kesänä hieman myöhässä viileiden ilmojen vuoksi, joten eiköhän niitä ala lennellä.

Nuo hopeasiivet ovat melkoisia kuvattavia ja vielä kinkkisempiä tunnistaa, on se niin pienestä kiinni. Ketohopeatäpläksi minäkin tuon tulkitsisin, mutta entäs tuo toinen, et edes yrittänyt ;))
Kenties joku sinisiipi?????
Tillariina sanoi…
Luontoportin perhoskuvia selasin, mutta mikään ei oikein osunut tuohon tummaan tapaukseen. Onhan siinä alasiivessä täpläkin, mutta sen verran huonossa asennossa se siinä nököttää, että en alkanut arvailemaan!

Jahtasin tätä vielä uudelleen kuvan ottamisen jälkeen, mutta keksi mennä nokkospuskaan ja minä en ihan niin kovasti hingunnut sitä kuvaa kuitenkaan.
Askartelin itte sanoi…
Tosi hienot kuvat jälleen. Kuinka kaukaa otit nämä perhoskuvat, tai yleensäkkin perhosista? Täällä ei ole montaa perhosta näkyny.
Tillariina sanoi…
Tuon oranssin perhosen kuvasin n. 60-70 cm päästä, ja tuota toista pääsin vähän vielä lähemmäs 50 cm, mutta vain sivusta kun se olis lähtenyt kiitään, jos olisin mennyt sen ja auringon väliin elikkä olis tullut varjoa!
Tiitsa sanoi…
Olisikohan tuo tumma Tesmaperhonen?
Tosin etusiivissä ei näy niitä täpliä, mutta se voi johtua tuosta valosta.
trina sanoi…
Perhosia on hankala kuvata, perässä ei meinaa todellakaan pysyä. Pitäisi olla puutarhassa varsinaisia perhoskasveja, joihin jäisivät imeskelemään mettä, niin kuvauskin olisi helpompaa =)
Vikki sanoi…
Kauniit kuvat sait perhosista, ne ovat aika hankalia kuvattavia kun eivät juurikaan pysy paikoillaan.
Kuvaan makrokuvat aina keskimmäinen tarkennuspiste käytössä mutta olen siinä hommassa niin alkutaipaleella eten arvaa pahemmin ohjeita antaa :)
Intianminttu sanoi…
Kivat perhoskuvat! Punkkien takia en minäkään hevillä ihan umpipöpelikköihin lähde niitylle perhosten perään :)