Pihanäkymiä!

Muutamia pihanäkymiä meiltä. Mun puutarhan hoidossa oli parin vuoden tauko ja se näkyy vieläkin pikkusen, vaikka olen mä nyt kaksi kesää taas hommaillut. Iski totaalinen kyllästyminen tuohon raatamiseen siis. Nyt mä olen laiskempi puutarhuri ja käytän semmosen 2-4 h/vko pihaan. Mies ehkä saman verran.Näin jaksaa olla huvittunut. Annoin mun "Monk-luonteen" viedä tässäkin hommassa sen melkein 10 vuotta! :)

Ensi viikolla pitää siistiä ruusupuskat (juhannus- ja suviruusu) ja taas kerran reunapensaat (siperianherne) kahdelta tontin sivulta. Tuossa säleikössä seinää vasten on kasvanut vuosia tuoksuköynnöskuusama, kunnes se varmaan 6 vuoden kukoistuksen jälkeen kuoli. Ostettiin uusi (ulkomaista kantaa) ja se raukka viime lauhan talven aikana luuli tulleen jo kevään ja kasvatti siis joskus lokakuussa lehdet! No, joulukuussa kun lopulta tuli lumi, se tietty kuoletti kaiken kasvuston. Kyllä sieltä juuresta pukkaa uutta, mutta hitaasti. Keskellä pihaa on isompi nurmikkoalue auringon ottamista ja pelaamista varten. Pionipenkkejä on toinenkin ympyränmallinen, siinä on vaan vaaleapunaisia pioneja. Lisäksi löytyy kasvimaa, muutama hedelmäpuu ja marjapensaita. Tuo kolmas kuva vasemmalta ylhäältä on meidän jättileveä rinneangervopensasryhmä reunustamassa takapatiota. Siinä mä kuvaan yleensä mun ötökkäkuvat, sillä se kukkii jännästi kolmessa eri vaiheessa lähes kuukauden ajan.

Puuttuvia näkymiä täytyy joskus kuvata toisella kertaa.  Minulla on semmonen "sijoituskukkapenkki". Sinne mä roudaan kaikki sellaiset perennat, jotka lisääntyy hurjasti ja en kuitenkaan raaski niitä hävittää. Höh, eihän tässä oo muuten myöskään yhden rajan havuistutuksista, se johtuu varmaan siitä, että pitäis ajaa autot kadulle, että saisi siitä kuvan! Jostain Starkin poistomyynnistä ostettiin 5 vuotta sitten noita graniittipenkkejä pari (45 €/kpl). Pitää olla sitten oikeasti lämmin, että niissä tarkenee istuskelle, mutta sitten ovatkin tosi kivoja!

Kommentit

Pirkkoinkeri sanoi…
Kauniita näkymiä! Tuosta kasvimäärästä löytyy jo varmasti ötökkä jos toinenkin kuvattavaksi :)
Sarppu sanoi…
Ihanat pihanäkymät ja niin kivasti postattu, tuo ei minulta onnistu :). Meillä on ihan hirveästi kaikki jäljessä, keijuangervokaan ei vielä kuki eikä jasmike. No parempi myöhään, kun ei milloinkaan. Leppoista kesän jatkoa.
Askartelin itte sanoi…
Vaikuttas vähän siltä, että on tosi kaunis ihana piha:)Kyllä noista kukista löytyy monen monta ötökkää:).
Tiitsa sanoi…
Kyllä sinulla on oikea ötökkämaailma tuossa puutarhassasi. Eikä ole mikään ihme,että sieltä löytyy vähän isompiakin asukkeja. Upea piha, mutta kyllä siinä on työtäkin.
Tillariina sanoi…
Kerrostalotytön tekemäksi ihan ok. eka piha! :)
Unelma sanoi…
Kauniilta ja viihtyisältä näyttää sinun pihasi.